Groen en Ecolo ontmoeten de bewoners van de Consciencewijk

Publié le mercredi 9 mai 2012

Op een zonnige zaterdagochtend in maart gingen Ingrid Parmentier en ik, Griet Hubrechts, de straat op, een grote luchtfoto van de buurt in de hand, om de mensen in de straten van de Consciencewijk te ontmoeten.

Aan de buurtbewoners vroegen we hun mening over de positieve en negatieve aspecten van hun wijk, dit om het programma van de komende gemeenteraadsverkiezingen mee vorm te geven.

Op ongeveer 2 uur tijd hebben we een 15-tal personen gesproken. Van jong tot oud, over het algemeen in het Frans, maar af en toe ook in het Nederlands.

Voor ons was het opvallend dat ook de bewoners hier, net zoals in een andere wijk ’Germinal’, die we eerder dit jaar bezochten, op de eerste plaats de vuiligheid op de straat als een groot probleem ervaren.

Ook hondenpoep blijkt een stoorzender te zijn. Zonder de baasjes te willen aanvallen vraagt men toch meer respect voor de andere voetgangergebruiker of parkbezoeker. Aan de onthaalsquare, op minder dan 50 meter van het toestel waar je gratis een hondenpoepzakje kan nemen, liggen de uitwerpselen in het midden van het voetpad.

Enkele mensen vonden het ook belangrijk dat er meer aandacht zou komen voor groenbeplanting : het verfraait het straatbeeld en bevordert de sociale cohesie.

Cultuur kwam ook aan bod tijdens onze gesprekjes. Meestal vinden mensen het aanbod interessant en gevarieerd. Ze geven aan dat het goed zou zijn om publiciteit te maken op de gemeenteborden, zeker voor activiteiten georganiseerd door plaatselijke verenigingen.

Het openbaar vervoer wordt in deze wijk vaak gebruikt, het aanbod is behoorlijk, maar is altijd voor verbetering vatbaar. Mensen storen zich wel aan fout of dubbel parkeren.

De voetpaden, evenals de straten zijn niet altijd in goede staat. Mensen met een verminderde mobiliteit beklagen zich over losliggende stenen en oneffenheden die ze moeten zien te omzeilen. De vele putten in het wegdek maken het de fietsers dan weer moeilijk om zich te verplaatsen.

Veiligheid kwam ook aan bod : een onveiligheidsgevoel leeft er niet echt, behalve in het park tegenover het gemeentehuis waar de verlichting te wensen overlaat. Lawaaioverlast door jongeren is ook een punt dat aangehaald werd. Mensen benadrukten dat ze zeker niet tegen het plezier onder jongeren zijn, maar ze vinden wel dat respect voor de andere bewoners mag blijken vanaf een bepaald uur.

Het was een fijne voormiddag. We bedanken alle mensen die ons zo uitvoerig te woord stonden. Wij kunnen verder werken aan ons programma. Als je zelf nog iets wil toevoegen, neem dan zeker contact via groenevere@skynet.be of secretariat@ecoloevere.be of 0470 09 08 87

Griet Hubrechts